Czym jest reklama informacyjna?

16 lutego 2021 by Brak komentarzy

W dzisiejszym świecie żadna firma nie może istnieć bez dobrej reklamy. Współczesne technologie dają nam możliwość reklamowania się w sieci, jednak niektórzy wciąż stawiają na tradycyjną formę reklamy. Obecnie agencje reklamowe oraz specjaliści od marketingu mają pełne ręce roboty, ponieważ tak wielu rodzajów reklam, jakie wybierają ich klienci, jeszcze nigdy nie było. Jednym z nich jest dobrze znana reklama informacyjna. Czym dokładnie jest ten rodzaj reklamy?

Informacja na wagę złota

Zacznijmy od tego, że informacja w dzisiejszym świecie uznawana jest za coś bardzo cennego. Co prawda mamy obecnie dostęp do wielu kanałów informacyjnych: prasy, telewizji czy internetu, jednak ten, kto posiada informację jako pierwszy, może znacznie więcej. Informacje są dla klientów firm kluczowym czynnikiem wyboru danej oferty, jednak muszą być przedstawione w odpowiedni sposób. Zdają sobie z tego doskonale sprawę specjaliści do spraw marketingu. Wydaje się bowiem, że poinformowanie klienta o produkcie, usłudze czy promocjach jest bardzo proste. Tymczasem sprawa wcale nie jest taka prosta. Klienci bowiem muszą posiadać jasną i klarowną informację, lecz z drugiej strony musi być ona przedstawiona w ciekawy sposób. 

Czym jest reklama informacyjna?

Reklama informacyjna to nic innego, jak sposób przedstawienia klientowi swojej oferty. Opiera się ona właśnie na przekazaniu pewnych informacji. Co ciekawe, reklama informacyjna w tradycyjnej formie skupiała się na przekazaniu oferty danej firmy. Ewentualnie informowano, gdzie oraz kto może z niej skorzystać. Dziś zaś w reklamę firmy inwestują naprawdę sporo, stąd też coraz częściej informują one dosłownie o wszystkim. Wśród reklam informacyjnych znajdziemy takie, które mówią o bieżących promocjach, wyprzedażach, rozszerzeniu działalności firmy czy okresowych akcjach marketingowych. Wydawałoby się, że nie ma nic prostszego, niż stworzenie reklamy informacyjnej. Tymczasem kluczowe jest przykucie uwagi klienta do swojej reklamy. Musi on przede wszystkim zatrzymać na niej swój wzrok, a informacje muszą być przekazane w taki sposób, aby zostały w głowie klienta. Bardzo ważny jest więc dobór odpowiednich słów, tak zwanych słów kluczowych. Mózg ludzki posiada bowiem wiele filtrów, które odrzucają niepotrzebne nam informacje. Jeżeli więc nasz mózg uzna, że dany produkt nie jest nam potrzebny, odrzuca informacje o nim. Tak to działa w kontekście reklam radiowych, choć nie tylko. Zdarza nam się przecież słuchać telewizji nie oglądając jej bądź przewijać kanały na popularnych portalach muzycznych. Reklama głosowa musi więc charakteryzować się właściwym doborem słów, które trafią do naszego mózgu.

Polecamy także:

Formy reklamy informacyjnej

Reklama informacyjna może być zrealizowana w niemal każdy możliwy sposób. Możemy więc postawić na reklamę telewizyjną, radiową, internetową czy w prasie. Każda firma ma nieco inną strategię tego, w jaki sposób reklamuje swoje produkty czy usługi. Większość z nas z pewnością czyta gazetki promocyjne dużych sieci sklepowych – one również stanowią reklamę informacyjną. Ulotki szkół językowych, restauracji czy hoteli są reklamą informacyjną. Adnotacja w prasie czy reklama w telewizji zwykle również stanowi reklamę informacyjną. Jak rozpoznać, czy mamy do czynienia z reklamą informacyjną, czy też z inną? Cechą szczególną reklamy informacyjnej jest zainteresowanie klienta swoją ofertą i poinformowanie o tym, że nasza firma w ogóle istnieje. W reklamie informacyjnej znajdziemy przede wszystkim wzmiankę o działalności firmy. Nie mus być ona jednak podana wprost. Jeżeli na ulotce jest napisane, że w danym okresie firma prowadzi wyprzedaż spodni, wiemy, że zajmuje się ich sprzedażą. Co więcej, w reklamie powinien (choć nie musi) być podany adres firmy. Jeżeli firma ma tylko jedną filię, zwykle w reklamie znajdziemy jej adres. Tymczasem w przypadku dużych sieci adresów się nie podaje. Znamiennym jest fakt, iż reklama informacyjna może, a nawet powinna posiadać chwytliwe hasło oraz grafikę. Chodzi bowiem o to, aby przyciągnąć uwagę klienta. O ile w przypadku reklamy dźwiękowej liczy się głównie dobór odpowiednich słów, o tyle w przypadku reklamy graficznej już tak nie jest. Oczywiście nie może tutaj zarzucać klienta informacjami. Szczególnie w dzisiejszych czasach koncentrujemy się na konkretnych informacjach, a nie na detalach. Reklama informacyjna nie może być zbyt długa – ma ona przede wszystkim zachęcić do zakupu lub zapoznania się z ofertą. 

Reklama w dzisiejszym świecie jest czymś absolutnie koniecznym, jeśli chcemy pozyskać i zatrzymać przy sobie klienta. Najważniejszą rolę pełni reklama informacyjna – bez niej klient nie będzie mógł dowiedzieć się, co mamy mu do zaoferowania. Dlatego też należy zadbać o jej formę. Powinna być ona dostosowana przede wszystkim do możliwości firmy oraz potrzeb klienta. Nie jest tajemnicą, że obecnie realizacją dużych kampanii reklamowych zajmują się specjalistyczne agencje. To właśnie specjaliści ds. marketingu czuwają nad jakością reklam informacyjnych.